| Hrek : A mentori munka sszefoglalsa |
A mentori munka sszefoglalsa
2006.06.11. 12:47
Igen j anyag a mentori munka tervezsrl, mdszereirl
Komls Barnabsn: „Vzlatok vagyunk valaki kezn” (Tth rpd)
„Minden ember szeretn a maga tjt jrni. Szvesen elhagyja a jrt utat a jratlanrt, ilyenkor rzi igazn a felfedezs gynyrkdtet izgalmt. m aki nem akar eltvedni, irnytt visz magval a felfedez tra, hogy segtse a tjkozdsban. Az irnyt persze csak a tovbbhalads helyes irnyt mutatja. Az tra kinek-kinek magnak kell rtallnia.” (Mohs Lvia)
A patronl munka ltalnosthat szakmai, pedaggiai, oktatsi tapasztalatainak sszefoglalsa
1. A patronl munka megtervezse
1.1. A patronlt megismerse
A cigny gyerekek sorst a velk szembeni eltletek hatrozzk meg. Az eltletek eloszlatsnak egyetlen mdja van: a megismers. Ennek sorn feltrulhatnak azok a hasonlsgok, amelyek – minden kls ltszat ellenre – mgiscsak sszektnek bennnket, s azok a klnbsgek, amelyeket figyelembe kell vennnk, amikor msokkal foglalkozunk. A patronl tanri feladatot vllal pedaggus szmra a megismers ktelez.
1.1.1. A csaldrl, a kzvetlen krnyezetrl val tjkozds.
Cl: a csaldi let krlmnyrendszernek: trgyi, anyagi krlmnyeinek, laksviszonyainak feltrkpezse. Tjkozds a csaldi let szoksrendszerrl, az egyttltek gyakorisgrl s intenzitsrl. A szlk szemlyisgjegyeinek magatartsnak megismerse. Ajnlott neveli magatarts: mrtktarts klnsen a csaldi httrrzelmi tnyezinek s szocializcis krlmnyeinek feltrsban.
1.1.2. A patronlt szemlyisg jegyeire, egynisgre, emberi tulajdonsgaira utal vizsgldsok.
Cl: A szemlyisg rtkeinek felkutatsa. A patronlt sajtos helyzetbl addan a „llektani httr” megvilgtsa. Ajnlott neveli magatarts: Kezdetben puhatolz vatossg, vgtelen tapintat, biztats, meggyzs, bizalom, tisztelet, segtkszsg.
Kiemelt vizsgldsi terlet: nbizalom: ennek minsge s foka a szemlyisg egyik jellemzje, amely jelentsen meghatrozza a tanul btorsgt a vllalkozsban, a tanulsban val rszvtelt. nrtkels: ebben tudatosult, hogy a tanul mire kpes, milyen teljestkpessget tulajdont nmagnak.
A patronl tanr neveli hatkonysgnak nvelse rdekben tudnia kell, hogy milyen valjban a patronlt tanul s mit tart nmagrl.
nkontroll: a kitarts, a frusztrcis tolerancia, a ksleltets kpessgnek erstse. n-kp kialakulsa: a rgi s az j ksztetsek, elvrsok kztti ellentmonds, a gyermekes s felnttes sztnformk kztti nagy feszltsgek tkztetse a pszichs problmk megelzsre. Motivci: a patronl tanr s patronlt dik kztti rzelmi kapcsolat erstse. Az egyni kpessgek ismeretben a bels sztn kialaktsa, sszetett motivls hatsra a bels knyszer kialaktsa. sztnzs a kreativitsra. A sikerlmny biztostsa rekben az esetleges szorongsok, a zrkzottsg s rzkenysg oldsa beszlgetsekkel, kommunikcis gyakorlatok. A kudarc-lmny feltrsa konkrt esetmegbeszlsekkel.
1.1.3. Az iskola, a patronlt „munkahelynek megismerse”.
Cl: a szeparcis szorongs s flelem kialakulsnak elkerlse, a kirekesztettsg, a megblyegzs, a lenzs megakadlyozsa. Partnerkapcsolat kialaktsa a patronl tanr s a patronlt dik osztlyfnke valamint szaktanrai kztt. Ajnlott neveli magatarts: kompromisszumok lehetsgeinek keresse, intimits a tanul cigny voltnak „felfedezsben”.
1.1.4. Tjkozds nvendknk tanulsi szoksairl, mdszereirl, nehzsgeirl.
Cl: a patronlt tanulssal kapcsolatos szemlletnek kidertse. A motivcis bzis, a tanulsi krlmnyek, szoksok, a tanulsi technikk feldertse. Ajnlott neveli magatarts: a tesztekkel vgzett felmrst nem kell „szentrsnak” tekinteni. J, ha csak egy kis id elteltvel, a szemlyes beszlgetsek tansgval is kiegsztve alaktjuk ki vlemnynket.
2. A fejleszts fbb terletei s mdszerei
A honnan - hov krds els rszre, ha munknkat kell alapossggal vgezzk, a patronlt megismerse kapcsn vlaszt kapunk. Ha pontosan tudjuk patronltunk honnan indul, kvetkez lpsknt kzsen tisztznunk kell, , hov akarunk eljutni.
2.1. A fejleszts fbb terletei
2.1.1. Kognitv jelleg fejlesztsek:
Lehetsg az nll, nirnytott tanulsra Lehetsg a hatkony tanulsi kszsgek kialaktsra Lehetsg a tapasztalat szerzsre a problmamegolds terletn
2.1.2. rzelmi jelleg fejlesztsek
Btorts a krdsfeltevsre Btorts a kockzatvllalsra Btorts az elmlkedsre
2.1.3. Szocilis jelleg fejlesztsek
Tanuljk meg tisztelni az embereket Tanuljk meg elfogadni a vezet szerept Tanuljk meg elfogadni mssgukat, mindenfle arrogancia s szgyenrzet nlkl
2.2. A fejleszts fbb mdszerei
Beszlgets Megfigyels Felmrs Tesztek alkalmazsa Szociometriai felmrs
2.3. Ajnlott patronl tanri magatarts
Egszsges kemnysg, kvetkezetessg, trgyilagossg a rendszeres kitart munka rdekben Emptis viselkeds, amellyel belelheti magt a patronlt vilgban s gondolkods mdjba Nyjtson segtsget a tanulnak ahhoz, hogy egytt tudjon lni a frusztrcival s kudarccal. Legyen btorsga ahhoz, hogy az jat , a szokatlant kiprblja s ne gyors, knny sikerekre trekedjen.
A patronlt dik megismersnek fbb terleteit s mdszereit s mdszereit sszefoglal tblzat
|
A megismers terlete, irnyultsga |
Alkalmazhat mdszerek |
|
A csaldrl, a kzvetlen krnyezetrl val tjkozds |
Szemlyes beszlgets, csaldltogats, krnyezettanulmny |
|
A patronlt szemlyisg jegyeire, egynisgre, emberi tulajdonsgaira utal vizsgldsok |
Szemlyes beszlgetsek, krdves felmrs |
|
Az iskola a patronlt „munkahelynek” megismerse |
Iskolaltogats, szli rtekezleteken val rszvtel |
|
Tjkozds nvendknk tanulsi szoksairl, mdszereirl, nehzsgeirl |
A patronlt szemlyes beszmolja, fogadrk ltogatsa, tallkozs az iskola szaktanraival |
|
A segtsgnyjts legfontosabb terleteinek folyamatos feltrkpezse |
Rendszeres szemlyes tallkozsok. Problmafeltr esetmegbeszlsek |
Az egyttmkds ltalnos formit s mdszereit sszefoglal tblzat
|
Forma |
Mdszer |
|
Csaldltogats |
„Egyttmkdsi terv” sszelltsa |
|
Rendszerestett tallkozsok |
Beszlgets, meggyzs, vita |
|
Vletlen (ad hoc) tallkozsok |
Aktulis tjkozds |
|
Telefonkapcsolat (esetleg levelezs) |
Hatrids dolgok egyeztet megbeszlse, eldntse |
|
Rszvtel a prtfogolt osztlynak szli rtekezletein, nylt napjain, fogadrkon |
„Beleszls” a prtfogolt gyeibe, „rdekegyeztets” |
A fejleszts fbb tjainak megvlasztshoz szksges informcikat s mdszereket sszefoglal tblzat
|
A prtfogoltra vonatokoz informcik |
Mdszer |
|
rdekldsi kre, specilis terlete(i) |
Beszlgets, megfigyels |
|
Milyen szinten ll az egyes tantrgyakbl, mit tud, melyek a hinyossgai, milyen kpessgekkel, kszsgekkel rendelkezik? |
Felmrs |
|
Milyen motivcik inspirljk, milyen a feladatok irnti elktelezettsge? |
Tesztek alkalmazsa |
|
Mennyiben lehet szmtani a csaldi httr tmogatsra? |
Csaldtmogats alkalmval a szlk |
|
A vlasztott iskola pedaggiai klmja kedvez-e a kitztt cloknak? |
Szociometriai felmrs |
|
Van-e jvkpe, perspektvi? |
Beszlgets, lett-modellek ismertetse |
A tanuls tantsnak fejlesztsi terleteit, cljait, mdszereit sszefoglal tblzat
(Ajnlott felmrsi teszt: Hardi Ildik–Hardi Andrs „Van ms t is!” cm kiadvnyban tallhat.)
A felmrs eredmnytl fggen a fejleszts terletei, cljai, mdszerei a kvetkezk lehetnek:
|
Fejlesztsi terlet |
Cl |
Mdszer |
|
Beszdfejleszts |
A szemlyisg kifejezsnek kpessge a szvegformls kreatv eszkzeinek birtokban |
A sajt llspont helyzetnek megfelel eladsa, megvdsnek kpessge. Az nkifejezs kpessgnek gyakoroltatsa pl.: szvegek trsa |
|
Emlkezetfejleszts |
nll vlemnyalkots s vlemnynyilvnts: rvels, cfolat, bizonyt pldk megfogalmazsi kpessgek. Az nismeret s kritikai rzs folyamatos fejlesztse. |
Alkotott (fiktv) vilgok elkpzelsnek gyakorlsa, jrateremtse. |
|
Gondolkodsfejleszts |
Fogkonysg a rszvtre, az igazsgra, a megrtsre, mint rtkre, a tragikumra, az erklcsi s rzelmi konfliktusok felfogsra, a pozitv rzelmekre, a derre, a szpsgre. |
Erklcsi vlasztsi lehetsgek gyakorlsa pl. a j s a rossz elklntsre. |
|
Olvassfejleszts |
Az olvassi sebessg (dinamikus olvass) s szvegrts (rt olvass) legmagasabb szintre emelse. Lehetsg szerint trekvs a kifejez olvassra. |
Gyakorlatok a helyes hangkpzs, a mondat s szvegfonetikai eszkzk megfelel s helyes alkalmazsra. A megfelel tempj hangos s nma olvass gyakorlsa. nkontroll s szvegjavts fokozatos nllsggal. |
|
Retrospekcit segt tevkenysg |
|
Jegyzetels, vzlat kiegszts, lnyegkiemels |
A patronl tanri munka sajtossgainak sszefoglal ttekintse
- Felsfok oktatsi intzmnyekben nincs „patronl tanri” szak, kvetkezskppen a patronlsnak nincs kidolgozott szakmdszertana sem. A klasszikus rtelemben vett tanri szabadsg a sz szoros rtelmben rvnyeslhet. Ezt elnysen segti az Alaptvny azzal, hogy nem r el ktelez tennivalkat, nem kti meg a patronl kezt. - Az tlagosnl nagyobb szksg van arra, hogy a tanr, a tanul pozitvumaira ptsen. Az elmaradott terletek helyett arra kell koncentrlni, hogy miben fejlett. - Nem szabad fukarkodni a dicsretekkel, az sem baj, ha aprbb hibkat csibszsgbl elnznk. - El kell tudni fogadni a tanrnak azt is, ha esetenknt patronltja teljestmnye rapszodikus.
|