mentor
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Linkek
 
Szakirodalom
 
Hrek
Hrek : A mentori munka sszefoglalsa

A mentori munka sszefoglalsa

  2006.06.11. 12:47

Igen j anyag a mentori munka tervezsrl, mdszereirl

Komls Barnabsn: „Vzlatok vagyunk valaki kezn” (Tth rpd)

„Minden ember szeretn a maga
tjt jrni. Szvesen elhagyja a jrt
utat a jratlanrt, ilyenkor rzi
igazn a felfedezs gynyrkdtet
izgalmt. m aki nem akar
eltvedni, irnytt visz magval
a felfedez tra, hogy segtse
a tjkozdsban.
Az irnyt persze
csak a tovbbhalads helyes irnyt
mutatja. Az tra kinek-kinek
magnak kell rtallnia.”
(Mohs Lvia)

 

A patronl munka ltalnosthat szakmai, pedaggiai, oktatsi tapasztalatainak sszefoglalsa

1. A patronl munka megtervezse

1.1. A patronlt megismerse

A cigny gyerekek sorst a velk szembeni eltletek hatrozzk meg.
Az eltletek eloszlatsnak egyetlen mdja van: a megismers.
Ennek sorn feltrulhatnak azok a hasonlsgok, amelyek – minden kls ltszat ellenre – mgiscsak sszektnek bennnket, s azok a klnbsgek, amelyeket figyelembe kell vennnk, amikor msokkal foglalkozunk.
A patronl tanri feladatot vllal pedaggus szmra a megismers ktelez.

1.1.1. A csaldrl, a kzvetlen krnyezetrl val tjkozds.

Cl: a csaldi let krlmnyrendszernek: trgyi, anyagi krlmnyeinek, laksviszonyainak feltrkpezse. Tjkozds a csaldi let szoksrendszerrl, az egyttltek gyakorisgrl s intenzitsrl. A szlk szemlyisgjegyeinek magatartsnak megismerse.
Ajnlott neveli magatarts: mrtktarts klnsen a csaldi httrrzelmi tnyezinek s szocializcis krlmnyeinek feltrsban.

1.1.2. A patronlt szemlyisg jegyeire, egynisgre, emberi tulajdonsgaira utal vizsgldsok.

Cl: A szemlyisg rtkeinek felkutatsa. A patronlt sajtos helyzetbl addan a „llektani httr” megvilgtsa.
Ajnlott neveli magatarts: Kezdetben puhatolz vatossg, vgtelen tapintat, biztats, meggyzs, bizalom, tisztelet, segtkszsg.

Kiemelt vizsgldsi terlet:
nbizalom: ennek minsge s foka a szemlyisg egyik jellemzje, amely jelentsen meghatrozza a tanul btorsgt a vllalkozsban, a tanulsban val rszvtelt.
nrtkels: ebben tudatosult, hogy a tanul mire kpes, milyen teljestkpessget tulajdont nmagnak.

A patronl tanr neveli hatkonysgnak nvelse rdekben tudnia kell, hogy milyen valjban a patronlt tanul s mit tart nmagrl.

nkontroll: a kitarts, a frusztrcis tolerancia, a ksleltets kpessgnek erstse.
n-kp kialakulsa: a rgi s az j ksztetsek, elvrsok kztti ellentmonds, a gyermekes s felnttes sztnformk kztti nagy feszltsgek tkztetse a pszichs problmk megelzsre.
Motivci: a patronl tanr s patronlt dik kztti rzelmi kapcsolat erstse. Az egyni kpessgek ismeretben a bels sztn kialaktsa, sszetett motivls hatsra a bels knyszer kialaktsa. sztnzs a kreativitsra. A sikerlmny biztostsa rekben az esetleges szorongsok, a zrkzottsg s rzkenysg oldsa beszlgetsekkel, kommunikcis gyakorlatok. A kudarc-lmny feltrsa konkrt esetmegbeszlsekkel.

1.1.3. Az iskola, a patronlt „munkahelynek megismerse”.

Cl: a szeparcis szorongs s flelem kialakulsnak elkerlse, a kirekesztettsg, a megblyegzs, a lenzs megakadlyozsa. Partnerkapcsolat kialaktsa a patronl tanr s a patronlt dik osztlyfnke valamint szaktanrai kztt.
Ajnlott neveli magatarts: kompromisszumok lehetsgeinek keresse, intimits a tanul cigny voltnak „felfedezsben”.

1.1.4. Tjkozds nvendknk tanulsi szoksairl, mdszereirl, nehzsgeirl.

Cl: a patronlt tanulssal kapcsolatos szemlletnek kidertse. A motivcis bzis, a tanulsi krlmnyek, szoksok, a tanulsi technikk feldertse.
Ajnlott neveli magatarts: a tesztekkel vgzett felmrst nem kell „szentrsnak” tekinteni. J, ha csak egy kis id elteltvel, a szemlyes beszlgetsek tansgval is kiegsztve alaktjuk ki vlemnynket.

2. A fejleszts fbb terletei s mdszerei

A honnan - hov krds els rszre, ha munknkat kell alapossggal vgezzk, a patronlt megismerse kapcsn vlaszt kapunk.
Ha pontosan tudjuk patronltunk honnan indul, kvetkez lpsknt kzsen tisztznunk kell, , hov akarunk eljutni.

2.1. A fejleszts fbb terletei

2.1.1. Kognitv jelleg fejlesztsek:

Lehetsg az nll, nirnytott tanulsra
Lehetsg a hatkony tanulsi kszsgek kialaktsra
Lehetsg a tapasztalat szerzsre a problmamegolds terletn

2.1.2. rzelmi jelleg fejlesztsek

Btorts a krdsfeltevsre
Btorts a kockzatvllalsra
Btorts az elmlkedsre

2.1.3. Szocilis jelleg fejlesztsek

Tanuljk meg tisztelni az embereket
Tanuljk meg elfogadni a vezet szerept
Tanuljk meg elfogadni mssgukat, mindenfle arrogancia s szgyenrzet nlkl

2.2. A fejleszts fbb mdszerei

Beszlgets
Megfigyels
Felmrs
Tesztek alkalmazsa
Szociometriai felmrs

2.3. Ajnlott patronl tanri magatarts

Egszsges kemnysg, kvetkezetessg, trgyilagossg a rendszeres kitart munka rdekben
Emptis viselkeds, amellyel belelheti magt a patronlt vilgban s gondolkods mdjba
Nyjtson segtsget a tanulnak ahhoz, hogy egytt tudjon lni a frusztrcival s kudarccal. Legyen btorsga ahhoz, hogy az jat , a szokatlant kiprblja s ne gyors, knny sikerekre trekedjen.


A patronlt dik megismersnek fbb terleteit s mdszereit s mdszereit sszefoglal tblzat

 

A megismers terlete, irnyultsga

Alkalmazhat mdszerek

A csaldrl, a kzvetlen krnyezetrl val tjkozds

Szemlyes beszlgets, csaldltogats, krnyezettanulmny

A patronlt szemlyisg jegyeire, egynisgre, emberi tulajdonsgaira utal vizsgldsok

Szemlyes beszlgetsek, krdves felmrs

Az iskola a patronlt „munkahelynek” megismerse

Iskolaltogats, szli rtekezleteken val rszvtel

Tjkozds nvendknk tanulsi szoksairl, mdszereirl, nehzsgeirl

A patronlt szemlyes beszmolja, fogadrk ltogatsa, tallkozs az iskola szaktanraival

A segtsgnyjts legfontosabb terleteinek folyamatos feltrkpezse

Rendszeres szemlyes tallkozsok. Problmafeltr esetmegbeszlsek

 

Az egyttmkds ltalnos formit s mdszereit sszefoglal tblzat

Forma

Mdszer

Csaldltogats

„Egyttmkdsi terv” sszelltsa

Rendszerestett tallkozsok

Beszlgets, meggyzs, vita

Vletlen (ad hoc) tallkozsok

Aktulis tjkozds

Telefonkapcsolat (esetleg levelezs)

Hatrids dolgok egyeztet megbeszlse, eldntse

Rszvtel a prtfogolt osztlynak szli rtekezletein, nylt napjain, fogadrkon

„Beleszls” a prtfogolt gyeibe, „rdekegyeztets”


A fejleszts fbb tjainak megvlasztshoz szksges informcikat s mdszereket sszefoglal tblzat

A prtfogoltra vonatokoz informcik

Mdszer

rdekldsi kre, specilis terlete(i)

Beszlgets, megfigyels

Milyen szinten ll az egyes tantrgyakbl, mit tud, melyek a hinyossgai, milyen kpessgekkel, kszsgekkel rendelkezik?

Felmrs

Milyen motivcik inspirljk, milyen a feladatok irnti elktelezettsge?

Tesztek alkalmazsa

Mennyiben lehet szmtani a csaldi httr tmogatsra?

Csaldtmogats alkalmval a szlk

A vlasztott iskola pedaggiai klmja kedvez-e a kitztt cloknak?

Szociometriai felmrs

Van-e jvkpe, perspektvi?

Beszlgets, lett-modellek ismertetse

 


A tanuls tantsnak fejlesztsi terleteit, cljait, mdszereit sszefoglal tblzat


(Ajnlott felmrsi teszt: Hardi Ildik–Hardi Andrs „Van ms t is!” cm kiadvnyban tallhat.)

A felmrs eredmnytl fggen a fejleszts terletei, cljai, mdszerei a kvetkezk lehetnek:

Fejlesztsi terlet

Cl

Mdszer

Beszdfejleszts

A szemlyisg kifejezsnek kpessge a szvegformls kreatv eszkzeinek birtokban

A sajt llspont helyzetnek megfelel eladsa, megvdsnek kpessge. Az nkifejezs kpessgnek gyakoroltatsa pl.: szvegek trsa

Emlkezetfejleszts

nll vlemnyalkots s vlemnynyilvnts: rvels, cfolat, bizonyt pldk megfogalmazsi kpessgek. Az nismeret s kritikai rzs folyamatos fejlesztse.

Alkotott (fiktv) vilgok elkpzelsnek gyakorlsa, jrateremtse.

Gondolkodsfejleszts

Fogkonysg a rszvtre, az igazsgra, a megrtsre, mint rtkre, a tragikumra, az erklcsi s rzelmi konfliktusok felfogsra, a pozitv rzelmekre, a derre, a szpsgre.

Erklcsi vlasztsi lehetsgek gyakorlsa pl. a j s a rossz elklntsre.

Olvassfejleszts

Az olvassi sebessg (dinamikus olvass) s szvegrts (rt olvass) legmagasabb szintre emelse. Lehetsg szerint trekvs a kifejez olvassra.

Gyakorlatok a helyes hangkpzs, a mondat s szvegfonetikai eszkzk megfelel s helyes alkalmazsra. A megfelel tempj hangos s nma olvass gyakorlsa. nkontroll s szvegjavts fokozatos nllsggal.

Retrospekcit segt tevkenysg

Jegyzetels, vzlat kiegszts, lnyegkiemels

 

A patronl tanri munka sajtossgainak sszefoglal ttekintse

- Felsfok oktatsi intzmnyekben nincs „patronl tanri” szak, kvetkezskppen a patronlsnak nincs kidolgozott szakmdszertana sem. A klasszikus rtelemben vett tanri szabadsg a sz szoros rtelmben rvnyeslhet. Ezt elnysen segti az Alaptvny azzal, hogy nem r el ktelez tennivalkat, nem kti meg a patronl kezt.
- Az tlagosnl nagyobb szksg van arra, hogy a tanr, a tanul pozitvumaira ptsen. Az elmaradott terletek helyett arra kell koncentrlni, hogy miben fejlett.
- Nem szabad fukarkodni a dicsretekkel, az sem baj, ha aprbb hibkat csibszsgbl elnznk.
- El kell tudni fogadni a tanrnak azt is, ha esetenknt patronltja teljestmnye rapszodikus.

 
Pontos id
 
Naptr
2025. December
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Ltogatk
Induls: 2006-04-11
 
Beszlgets
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

Turbózd fel a kreativitásod! Prémium grafikai források a PNG Tree-n.    *****    Anime tematikájú Cinematic trance zene és látványvilág Arcadia fantáziavilágában és még sok más videó a chanelen    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA///PREKAMBRIUM.GPORTAL.HU /// PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO.GPORTAL.HU ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    "TEKERJ VISSZA" - RÉGI KERÉKPÁROK IDÕSZAKI KIÁLLÍTÁSA - BAJA TÜRR ISTVÁN MÚZEUM    *****    Naruto rajongói oldal! Felkerült John Man Ninja címû könyvének elsõ fejezete. Olvass, Filmezz, Tanulj!! KONOHA.HU    *****    Debrecen Nagyerd&#245;aljai, 150m2-es alapterület&#251;, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    Velaris, a második otthonom Fanfictionból új rész került fel    *****    NSYNC - Ha nosztalgiáznál, vagy érdekel,mi történik most a ByeByeBye elõadóival, akkor nézz be - NSYNC    *****    Szereted az egyedi történeteket? Kíváncsi vagy, hogy mire képes egy hobbi író? Ha igen, nézz be hozzám!    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA