|
Esettanulmny
2006.06.11. 12:42
A Soros Alaptvny honlapjrl val az rs. akiderl belle mi minden is fr a mentori munkba.
Krlek Benneteket, ha idtk engedi osszatok meg velnk egy-egy rdekesebb esetet, mentorltatok egy tanvnek sszefoglalst.(Termszetesen nev nlkl, ill. fiktv nevekkel,)
Vmosin rckvi Mria: Kpes vagy r! Segthetek?
A „Kzs sztndj-plyzat rettsgit ad kzpiskolba jr roma gyerekek s patronl tanraik” elnevezs programban rendhagy mdon, nevelotthonban l gyermekeimmel, neveltanrknt vettem rszt. …. Gyermekotthonban dolgoz neveltanrknt a hatkony tanuls segtse mellett dnt fontossgnak tartom szemlyisgk formlst, nbizalmuk; nrtkelsk fejlesztst.
A vllalt cl: az eredmnyes tanuls, a fokozott odafigyels s szmonkrs
Az sztndj sszege ltal biztostott majdani klnleges lehetsgek risi vrakozssal, ugyanakkor nagymrtk szorongssal tltttk el a gyerekeket. ket, akik kztt kiemelkeden j tanul, kzepes kpessg s gyenge, de rettsgizni szndkoz dik egyarnt volt. Szemlyisgk, kpessgeik, motivlhatsguk tern teljesen eltr hrom gyerek, akik a vllalsaiknak szeretnnek megfelelni patronl tanruk segtsgvel.
Milyen segtsget vrnak ehhez?
A krdvekbl az ltszott, hogy a tanuls segtse mellett a szemlyes problmik megoldst, terveik megvalstsnak segtsnek ignyt dnt hangsllyal emeltk ki.
Angla nagyon mly rzelm, rzkeny kislny. A vlemnyalkotst, az irnytst csak a hozz rzelmileg kzelll felnttektl s trsaitl fogadja el. Kicsi kora ta trsai kzl a legjobb kpessgekkel rendelkezik, ltalnos iskolban osztlya legjobb tanulja volt. Magatartsa szlssges, vals, vagy vlt srelmre gyakran hirtelen haraggal, meggondolatlanul, gyereket-felnttet bntan reagl. Egy-egy ilyen vlemnynyilvnts utn beltja hibjt, meggyzhet, de „kirohansaival” sokszor kerl kellemetlen helyzetbe. Fokozott gondot jelent ez iskolai krnyezetben, amg nem ismerik valdi njt, pozitv tulajdonsgait. vods kora ta legnehezebben fogadja el szrmazst. nll tanulsi rend s idbeoszts szerint szervezi lett, alkalmazkodva az otthon szablyaihoz. Sajt szobjban egyedl, nllan szeret tanulni, este s jszaka. Nla teljesen lehetetlen s dacot kivlt megolds lett volna a dlutni tanrai rend betartatsa. Tovbbtanulsa hatrozott cl volt, a konkrt iskolatpus eldntst a 3. osztlyban belp pszicholgiai-pedaggiai trgyak segtettk. rtelemszeren, lnyeget kiemelve tanul. Az els pszicholgiai-pedaggiai fogalmak megjelensekor azonban kijelentette, ezt nem tudja bemagolni, nem is akarja, ezrt elgtelent fog kapni. Azonnal keresnem kellett s sikerlt j mdszert vlasztanom ahhoz, hogy motivljam s elkerlje az els kudarcokat. rtelmi kpessgeire, rdekldsre, gyerekszeretetre alapozva a kzvetlen krnyezetben l trsaival megtrtnt esemnyekkel magyarztam meg egy-egy konkrt fogalmat. Vgtelenl lvezte, hogy valban segteni tudok. Rrzett arra, hogy n is szeretem ezeket a trgyakat. A kvetkez rra kzs megegyezs utn szorgalmi feladatot vllalt. Az eredmny egy flv mlva az lett, hogy kiemelkeden teljestett ezekbl a tantrgyakbl. Ez nagyon fontoss vlt, hiszen tovbbtanulsi szndkt megerstettem, s a szmra megfelel szak kivlasztsa egyre konkrtabb vlt. Angla ltalban jl motivlhat, j tanulsi technikval, kell nllsggal hatrozott tervvel rendelkez kislny. A patronls els vben clom az volt hogy j iskoljban tanulmnyi eredmnye a kpessgeinek megfelel szintre javuljon. Feladatom nagyobb s nehezebb rsze nem a tanulmnyi munka segtse, hanem az osztlykzssgbe beillesztse, a tanrokkal val kapcsolat rendezse, magnleti problminak megoldsban segtse volt. rzelmei befolysoljk, csak nyugodt, feszltsgmentes hangulatban teljest Eredmnyei hangulata fggvnyben vltoznak. Osztlyban egyedli roma szrmazs, otthonban nevelked gyermek. Nehezen olddik j krnyezetben, nem keresi trsaival a kapcsolatot. Nem kzlkeny, nehezen nylik meg Magatartst a pedaggusok, trsai dacnak, makacssgnak vlik. Az els lehetsget kihasznlva szemlyesen megismerkedtem osztlyfnkvel, tanraival, minden szli rtekezleten, fogadrn rszt vettem. Naponknt beszlgetsek sorn megbeszltk helyzett. gy rezte, osztlyban trsai s tanrai fenntartssal fogadjk. Csak gy tudtam segteni, hogy minden egyes trtnst szintn elmondott, s elemeztk a sajt s a tbbiek szemszgbl. Akkor reztem, hogy clt rtem, amikor kzsen megllapodunk abban, hogy n segtek, s nagyon j teljestmnnyel prblja bebizonytani, mire kpes a: esetleges eltletek ellenre. Az n tapasztalatom is az volt, vannak tanrai kztt is, akik fenntartssal fogadjk, de kt-hrom tallkozs, ngyszemkzti beszlgets utn ez a helyzet olddott. Szeptember vgn, oktber elejn mr rmmel jsgolta: magyar rn, pszicholgia-pedaggia rn a tanrn az osztly eltt emelte ki pldaknt legjobb dolgozatt. Ez az t jrhat s sikeres volt. Jtt azonban az jabb kudarc. Az n nagylnyom nem jelentkezett hromnapos osztlykirndulsra. rzi mr, hogy idnknt felnznek r, s mr mskpp nznek r, de neki ott mg nincs bartja, nem fog 3 napig szenvedni kztk – mondta dntst indokolva. Megbeszltk, nem a bartn a lnyeg, ez egy nagy lehetsg sok j megismersre, amire vgyik is. Mindezek ellenre nem ment el. Adott volt az jabb feladat. Valahogyan ersteni trsas kapcsolatait. Itt jra az osztlyfnkkel konzultls, a kzs stratgia segtett. Jrt az osztlyba egy kislny, aki hasonlan peremhelyzet, de szintn j kpessg, radsul nagyon szorgalmas, hasonlan Anglhoz, zrkzott volt. Miutn megbeszltk, hogy ms is van hasonl helyzetben - pedig csaldban l, s nem roma szrmazs - Angla padtrsul vlasztotta a kislnyt. Hetek alatt j kapcsolat, bartsg kezdett kibontakozni kzttk. Az j bartnt meghvtuk otthonunkba. A kislny desanyja, aki egyedl neveli kt gyermekt - szvesen ltta nagylnyomat Szemlyes ismeretsgemmel tudtam ezt a folyamatot segteni. Az osztlytrsak pozitvan fogadtk a vltozst, Angla elmondta: a tbbiek kzelednek hozzjuk, csodljk t, hogy bartnje megnylt, vidm, bartkoz lett. n pedig annak rltem, ugyanez mondhat el az n gyermekemrl is. Novemberben az iskolban versenyt hirdettek. rjon karcsonyi nnepi kszntt osztlya msorhoz, aki kedvet rez, s adja le elbrlsra. Megbeszltk, hogy megprbljuk. Mr a rszvtel is siker, s ha az iskolban nem is mi nyernk, az otthonban mondja az nnepi kszntt. Kzsen fogalmaztunk. Tbbszr trtuk, javtottuk, vgl elkszlt a fogalmazs. Angla leadta, s kt ht mlva boldogan rkezett haza. A tanrokbl, dikokbl ll zsri dntse alapjn mondja az iskolai nnepi kszntt. rme hatrtalan volt, nbizalma kezdett helyrebillenni. Tbb havi sszegyjttt sztndjbl egy heti keresgls, prblgats utn kornak, egynisgnek, a legjabb divatnak megfelel sajt nnepl ruht vsroltunk kiegsztkkel. Ajndkot ksztettnk az osztlytrsaknak s ez a karcsony felejthetetlenre sikerlt. A ruhavsrlsnak ketts clja volt. Az nnepek utn a bartnk az osztlytrsakkal sznhzbrletet vsroltak. Az otthonban termszetesen trsai tudomsra hoztuk sikereit. A gyerekek rdekldssel fogadtk, amikor Angla lmnybeszmoli hatsra jabb s jabb nagyfi s lny ltztt ltnybe, nneplbe s ment bszkn sznhzba. A bartsg mlylt s mg mindig tartott a kt lny kztt. Az szi kirndulsrl lemarad gyerekem februrban az iskolja alaptvnyi bljn mr aktv szervez, nknt jelentkez volt. A tanulmnyi eredmnye helyzetvel arnyosan javult, gy v vgre az osztly legjobb tanuli kz tartozott, t tizedet javtott ebben a tanvben. Elismertt vlt, tudsa miatt tisztelik trsai, esetenknt felnznek r. A vllalt feladatot, clkitzst teljestette.
Gyula 1997-ben sikeres szakmunksvizsgt tett pletasztalos. Kzepes eredmnnyel vgezte a szakmunkskpzt. Elhatrozta, hogy tovbbra is tanul, nem fizikai munksknt, asztalosknt dolgozik majd, hanem gynk-zletkt szeretne lenni. A szakmunksok szakiskolja elnevezs kpzsben vesz rszt, ahol els flvi klnbzeti vizsga lettele utn 3 v alatt rettsgi bizonytvnyt szerezhet. A hrom gyerek kzl a leggyengbb kpessg. Elgsges, gyenge-kzepes eredmnnyel teljest, de ehhez lland ellenrzsre, segtsgadsra s szmonkrsre van szksge. Kudarc esetn elengedhetetlen nla az egyni meggyzs, biztats. nmagval, krnyezetvel szemben ignyes, mindig tiszta, polt. Kzvetlen krnyezett nllan rendben tartja, de egyb tevkenysgekbe, munkavgzsbe nknt nem kapcsoldik be. Igyekszik a feladatokat kikerlni. Trsai kritikjt nehezen tri, hibit nem ltja be, nmagt gyakran igyekszik fljk helyezni. nkritikja nem relis, tevkenysgei rdekirnytottak. Mindig egy-egy felntt kzelsgt prblja keresni, nmaga szmra „kivltsgokat” elrni. Hangulata szlssgek kztt ingadoz. Ha egy-egy terve sorn kudarc ri, krnyezetvel szemben durva, bnt, meggondolatlan. Egyni bnsmdot ignyel. Akit a bizalmba fogad, annak segtsgre szmt, gy irnythat. Kitztt cljai nem relisak. Nagyon nehezen ltja be, hogy a clok, vgyak elrsrt nmagnak is sokat kell tennie. Egynisgt ismerve a clkitzs a kpessgeinek megfelel sznt tanuls, a buksmentes tanv zrsa volt. Tanulmnyi munkja sorn a legtbb segtsget ignyelte. Els hnapokban a rendszeres, naponknti egyre hosszabb ideig tart aktv tanulshoz kellett szoktatni. letkornl fogva mr nllan, szabad idbeoszts szerint kszlhetne, de gyenge akarat, a nehzsgeket itt is kerlni igyekezett. Kpessgei mellett tanulsi technikja sem megfelel Nem rtelemszeren, hanem mechanikusan prbja az ismereteket elsajttani. Auditv ton rgzt knnyebben. Nem kitart, ha a feladatot soknak, vagy nehznek tallja, ellenrzs hinyban azonnal meghtrl. Naponknti sz szerinti egytt tanulssal prbltam a rendszeres munkra szoktatni. Az egyni foglalkozst nagyon szereti, a direkt irnytst nehezen tri. gy azt a mdszert vlasztottam, hogy indirekt ton jeleztem, most rrek vele foglalkozni. Kzsen emeltk ki a leckk lnyegt, alhzssal jelltk, elmagyarztam a kifejezseket s azutn prblta elsajttani a tananyagot. Ez nagyon ignyes. nem kzpiskols, de egyedli eredmnyre vezet mdszer volt. Naponta kellett szmon krnem, milyen tantrgyakbl kell segteni. A kt idegen nyelv tanulsa klns gondot jelentett, hiszen a szakmunkskpzben nem szerzett elkpzettsget. Angol nyelvbl az sztndj egy rsznek felhasznlsval nyelvtanr segtsgt is ignyeltk. A humn trgyak, a fizika-kmia-biolgia-fldrajz elsajttsa sorn kzsen tanultunk A matematika elgsges osztlyzatot csak szakos nevelotthoni kollga rendszeres segtsgvel volt kpes elrni. Az lland szmonkrs elengedhetetlen nla. Egy-egy rdemjegy megszerzse utn azonnal lellna a tanulssal. A dicsret, az elismers nagyon motivlja, gy arra prbltam sztnzni, vllaljon minl tbb „szorgalmi” feladatot, gyjtmunkt, ismeretterjeszt kiselads tartst. Ezek inkbb szmomra jelentettek hzi feladatot, hiszen a feladat nagy rszt n vgeztem, amelybe a gyerek besegtett, de az els kis ts, az els osztly eltt dicsret megtette a vrt hatst. gy flv eltelte utn sikeresen tljutottunk a klnbzeti vizsgn. Gyula beilleszkedett az osztlykzssgbe, amit nagyban segtett osztlyfnke, akivel mr szeptember els napjaitl szemlyes kapcsolatot alaktottam ki. Rengeteg sztnzssel, segtsggel v vgre 2,7-es tlaggal zrta a tanvet. A tanulmnyi munka mellett magnletvel kapcsolatos lelki problmit is folyamatosan segtenem kellett. Vgyai, elkpzelsei nem relisak, de konokul ragaszkodik hozzjuk. Feladattudata, szorgalma nem megfelel. Hibit azonban nem ismeri be, hanem kpes gyenge teljestmnye miatt sajt rtelmi kpessgeit megkrdjelezni. Sikerlt nagyon szinte, bizalmas lgkrt kialaktanunk. Problmi megbeszlsvel, j s rossz tulajdonsgai egyms mell lltsval a megfelel nkp kialaktsval igyekeztem segteni. Mindig kerestem azt a feladatot, azt a szerepet, amellyel sikerlmnyhez juttathattam. Segtenem kellet az otthonon belli s kvli trsas kapcsolatainak alaktst is. Bartait mindig csonka csaldban, de viszonylag j anyagi krlmnyek kztt l fiatalok kzl vlasztotta. Nagyon sokat kellett beszlgetnem vele a becsletessgrl, a becsletes ton, munkval szerzett javakrl, a relis clok kitzsrl s a megvalstsukhoz szksges feladatokrl, a nehzsgek felvllalsrl. Mindezt mindig szintn, mg ha a kritika vagy a vlemny esetleg bnt is volt.
Istvn 1998-ban asztalos szakmunks-bizonytvnyt szerzett. Tovbb szeretne tanulni. Kzepes kpessg fi, aki a hrom ves iskola elvgzse utn rendrtiszt-helyettesi szakkzpiskolba kszl. Csendes, zrkzott gyerek. Segtsget fleg a humn trgyak elsajttsnl ignyelt. Tanulsi technikja megfelel, de sok magyarzatra van szksge. nllan kpes a lnyegkiemelsre, de az ismeretek rgztse hosszabb idt vesz ignybe. Lass tempjt szorgalmval kompenzlja. Ahhoz, hogy kpessgeinek megfelel szinten teljestsen, szksge van szmonkrsre, lland figyelemmel ksrsre. Nyelvtanulshoz sztndjbl nyelvtanr segtsgt krtk. Istvn Gyula osztlytrsa, ez az iskolai kzssgbe beilleszkedst knnyebb tette. Osztlyfnke kzel fl vig nem ismerte igazi njt, tves vlemnyt alkotott Istvnrl, zrkzottsgt flrertelmezte. Tbbszri elbeszlgets s a gyerek teljestmnye alapjn vlemnye pozitv irnyban vltozott. Pistinek nagyon sok biztatsra, meggyz beszlgetsre, megerstsre van szksge. tleteit, elhatrozsait szvesen megvitatja a bizalmban fogadott felnttel, de nagyon hossz ideig ragaszkodik a sajt vlemnyhez, dntseihez. Ha ez nem egyezik a felntt vlemnyvel, javaslatval sokszor visszatr a megbeszls mdszerhez. Nylt, szinte, akr brl megbeszlssel is j irnyban befolysolhat. llandan foglalkoztatja, hogyan alapozza meg egy-kt ven belli nll letkezdst. Szvesen edzi magt, tudja, hogy clja megvalstshoz j llkpessgre is szksge lesz. Napjai nagy rszt magnyos elfoglaltsggal tlti ki, csoporttrsai programjaiban nem szvesen vesz rszt. gy gondoltam, nagy szksge lenne arra, hogy az otthonon kvl is ltestsen kapcsolatokat, j helyzetekbe kerljn, amelyek elnyre vlnak. Hossza tprengs utn sikerlt cljaival, hobbijval megegyez hasznos elfoglaltsgot javasolni. Istvn mjusban segtsgemmel beiratkozott egy rz-vd tanfolyamra, melyet sajt csaldi ptlkbl fizet. Ezzel a dntssel nyrra is vllaltuk a tanuls szksgessgt, plusz feladatot jelentett, de helyzete tbb szempontbl pozitvan alakult. Osztlytrsai, osztlyfnke elismeren nyilatkoztak dntsrl. Otthonban l trsai csodlan, elismeren tekintettek r. Megszntek a befel fordulsa miatt bnt megjegyzsek. j kzssgbe, ismeretlen emberek kz kerlt, ahol j kapcsolatokat ltestett, teljestenie kellett s eredmnyessge nbizalmt nagymrtkben erstette. Sok-sok nyri tanuls utn augusztusban sikeres vizsgrl kapott oklevelet. Ez a tanfolyam tovbbtanulshoz, mindenkori jvedelmi kiegsztshez is nagyon hasznos volt.
Az els v vllalst mindhrom gyermekem sikeresen teljestette. v vgre megrkezett a kvetkez tanvre szl plyzati kirs. Nagyon j hangulat napokat tltttnk egytt, mire az v rtkelst a kvetkez v vllalsait megfogalmaztuk. Tbb napig tartott, s nagyon hasznos volt, mert a gyerekek az egsz v trtnseit szmba vettk, felidztk a sok negatv s pozitv lmnyt egyarnt. Szmadst ksztettek. Mindenki elolvasta sajt „minstst” s boldogan terveztk az 1998/99-es tanvre, szinte egyszerre krdezve „ugye vllaljuk?” Jutalom s risi sztnz er volt az sztndjjal jr pnz, amelybl tbbet, mst vsrolhattak, mint trsaik. A felhasznlst megbeszltk, j gyakorlsi lehetsg volt arra, mire hasznlhat mindez, ha valaki tervez, takarkoskodik (Ekkor egy havi sztndj sszege mg havi zsebpnzk tzszerest jelentette) A bszkesg mellett gy reztk, ezrt meg is dolgoztak, s ezt hangoztattk is esetleg irigy pillantsokat vet trsaik eltt. Javasoltk: prbljk meg k is.
gy rzem, az eltelt kt v sorn igyekeztem minden lehetsget megragadni s megteremteni ahhoz, hogy ez a hrom fiatal nmagban megersdve, ismeretekkel, tapasztalatokkal, felejthetetlen lmnyekkel gazdagodva kezdje majd nll lett. Az, hogy munkmat taln jl vgeztem, a tlk viszonzsknt kapott vgtelen bizalomban, az szintesgben, a kialakult szoros kapcsolatban tkrzdik szmomra. Klns, rzelmi alapokon is nyugv kapcsolat a mink, amely sok-sok nehzsg elviselst is lehetv tette. Ha a rluk rt kritikus hangvtel rtkelsek elolvassa utn azt mondjk: „ez gy igaz, de nagyon j volt” - biztos vagyok abban, hogy elrtem a clom.
|